onsdag 20 mars 2013

Det jag velat haft i många

år och som jag kommer ha en väldigt stor nytta av är en läsplatta. Jag har redan hittat den modellen jag vill ha (just nu), det har varierat genom åren, det har varit många olika modeller men har bara varit att jag velat haft en, men när adlibris släppte sin Letto eller vad den hette för ett gäng år sedan så var det endast ekonomin som gjorde att jag inte köpte den för den läsplattan ville jag väldigt gärna ha och jag hade haft stor nytta av den också dessutom;)

Jag har lånat böcker från biblioteket till datorn så fort det blev möjligt, från dag 1, kommer inte ihåg vilket år det var, kan det varit 2002 eller var det tidigare, tror iaf inte att det var senare!? Någon som kommer ihåg?

Däremot så hade jag inte en tanke på att låna böcker från bibblan till min mobil, fast jag har ju stickmönster och andra pdfér mm nedladdat i mobilen o det hade jag redan i min gamla mobil, (den lila) den förrförra mobilen k710 tror jag den hette;)


Men tack vare min syster som upplyste mig om den möjligheten så läser jag numera en massa böcker i mobilen, finns bara ett aber och det är STORT!! Batteritiden är riktigt URUSEL!!  Med fulladdat batteri och med lägsta skärmstyrkan i mobilen och att jag valde lägsta ljusstyrkan i Aldiko som läsprogrammet (appen) heter så piper batterivarningen efter ca 5 h då är det ca 10% kvar. Läste ca 5,5h sedan dog mobilen efter att den pep till igen en stund innan.
Hmm, det säger sig ju självt att det här kommer ju inte att fungera när jag ska ut o lägga mig ute på någon skön skuggig plats till sommaren. Kanske i solen en stund också ioförsig hihi.


Om jag inte läser ngt i mobilen men spelar WF, kollar Instagram, skickar sms/MMS, använder Viber och pratar en stund mm så behöver jag inte ladda bilen förrän efter 1,5 -2 dygn. Så det är helt klart läsningen som drar, har undersökt det hela nu i ca 1 månad. Jag har läst på datorn nu i flera h om det hela och det verkar som om det är så det är när man läser i mobilen!! Måste alltså skaffa mig en läsplatta!! Blir till att spara så mkt som möjligt för det är väldigt skönt att slippa bära med sig en bok :)

Nu kanske ni undrar vilken läsplatta jag skulle vilja ha och det är denna, som har allt jag  behöver :)




Finns en annan sak jag kan göra och det är att skaffa ett till batteri till mobilen och visst det är ju en lösning MEN, det skulle inte funka för då måste jag se till att den är laddad och det kanske låter simpelt men vid två tillfällen senaste månaden eller om det är flera så har bägge mina bärbara telefoner legat oladdade.. Kan inte skylla på någon annan så två batterier till en mobil, NÄ!!!





Inga kommentarer: