torsdag 1 augusti 2013

Bara skrot med mig ;)

Gick ner till C för att köpa mig ett minneskort till mobilen och för ett optikerbesök. Regnet vräkte ner helt plötsligt, blev dyngsur. Stod i skydd ett tag därnere i C sedan iväg och postade ett brev utanför Clas Ohlson. På väg mot bankomaten så såg jag ett bekant ansikte; det var Karin. Vi stod och pratade en liten stund, kul att träffa på henne i min hemtrakt. Vi träffas alldeles för sällan sedan hon flyttade 5 mil bort, förutom de pass vi jobbar ihop då förstås. Jag hade tyvärr inte tid att fika med henne o gubben hennes då jag hade en tid hos optikern att passa.

Jag var in till Kjell & Co och köpte mitt minneskort. Åh det var inte billigt inte, 299 svenska riksdaler. Men men, jag har ju skjutit upp köpet ända sedan jag köpte mobilen dec 2011 och nu så är mobilens inbyggda minne fullt, så nu har jag inget val alls

Därefter in till optikern, fick vänta en kvart. Hon var duktig o noggrann, var därinne närapå en h. Och visst jag behöver en annan styrka på linserna, men inga progressiva behövs ännu iaf. Nu kommer jag få lägre styrka på vänster o högre på höger. Nu har jag  - 6,0. Spännande detta, det kallas för monovision. och är tydligen bra att använda sig av i början på ålderssyntheten. För nu så ser jag inte bra överallt längre utan måste rikta in ett visst avstånd.. jobbigt vid läsning o handarbete. Kolla in denna länk så slipper jag förklara vad/ hur monovision fungerar.. Mitt dominanta öga är det vänstra. De linser jag behöver fanns inte utan de ska beställas.. Undersökningen kostade 395 kr HUA!! Börjar bli dyrt att bli äldre, tycker jag och då är jag ju inte 50 än :)

När det gäller mina glasögon så behöver jag  -8,25 på högra och -7,5 på vänstra om jag nu kommer ihåg rätt. Tror jag har -6,5 nu på glasögonen. Glasögon blir det av till att köpa senare i höst

Inga kommentarer: