lördag 22 december 2012

Julstök

Jag har gjort två sorters sillar som jag ska ta med till ma& pa på julafton. Saffranssill och pepparkakssill. recepten jag har utgått ifrån hittade jag här. Saffranssillen tycker jag blev supergod. Pepparkakssillen blev helt ok, jag är inte så förtjust i havtorn.
Sen så har jag gjort gubbröra enligt Tina Nordströms (Mat-Tina´s) recept. Jag såg när hon tillagade det på tv´n vet ej vilket år men skrev upp receptet. Gjorde gubbröra till julen 2000 men året efter var receptet som bortblåst, men lyckades hitta det på svt´s sida och skrev då ut det och det var dec 2001.Nu har bläcket  blekts, dags för en ny utskrift men hittade inte receptet när jag  gjorde en snabbkoll på nätet men det kanske finns där iaf.  Så nu la jag in det här på bloggen ifall jag behöver kolla på det.
Jag har gjort gubbröran varje jul sen dess och även till påsk ibland, och i midsomras. Den är väldigt uppskattad. Mycket god!!
Följer ju inte receptet direkt men på ett ungefär är det ju. Men jag använder alltid turkisk yoghurt som ersättning till andra mejeriprodukter. Fast inte när det gäller grädde då använder jag alltid 40% vispgrädde som är utan E407


Tinas Nordströms recpet på Gubbröra.
Saffranssill o Pepparkakssill. Inte rödbetssallad enligt locken som sen skall på :)
Mixat havtorn och pepparkakor

Inga kommentarer: